Copyright 2018 - Custom text here

Affirmasjoner - del 2

Affirmasjoner tillegges effekten å gi bedre humør og øke vår selvtillit. En affirmasjon er en bevisst positiv formulert tanke som skal influere vår underbevissthet. Det hevdes at hvis man gjentar denne tanken regelmessig og ofte nok, så vil den hjelpe oss med å nå våre mål og ønsker.

Det finnes mange bøker og nettsteder hvor man kan finne ferdigskrevne affirmasjoner. De kan lyde noe sånn som

«Jeg er attraktiv og elskverdig»
«Jeg kommer til å ha stor suksess»
«Jeg lykkes med alt jeg foretar meg»

Men fungerer dette? En studie fra 2009 har konkludert med både ja og nei. I eksperimentet skulle personer bruke affirmasjonen «I’m a lovable person». De som hadde god selvtillit følte seg bedre, men de med lav selvtillit følte seg dårligere etter at de brukte denne affirmasjonen. Hva er så galt med denne affirmasjonen? Svaret finner vi i overtalelsesteorien: Vi kan forandre vår mening, men ikke ubegrenset. Vi har på en måte en usynlig grense. Hvis et utsagn er utenfor våre personlige grenser vil vi vanligvis ikke akseptere det. Hvis vi ikke føler oss elskverdig, så vil vi ikke tro på et utsagn som «du er en elskverdig person», men faktisk heller tvert imot avvise det på det sterkeste.

Hvordan kan vi lage oss affirmasjoner som hjelper oss og ikke skader oss? Hvordan skal vi formulere affirmasjoner for at disse forblir innenfor våre grenser og vi kan akseptere det vi sier til oss selv? Om 2 uker vil jeg skrive om hvordan affirmasjoner burde lages og formuleres. Fram til da kan du gjøre følgende:

Finn noen egenskaper som du liker ved deg selv. Ikke si at det ikke finnes noen hos deg. Alle har positive egenskaper! Kanskje du synes dine er mindre verdt enn andres. Men det er noe du tror. Det er ikke sikkert andre har den samme meningen som deg.

Altså: lag en liste med egenskaper du liker ved deg selv.
Besvar så følgende spørsmål:

·       Hvorfor liker jeg denne egenskapen?

·       Hvorfor kan andre personer like denne egenskapen?

·       Hvordan har jeg vist at jeg har denne egenskapen?

·       Hvordan vil jeg vise at jeg har denne egenskapen i framtiden?

Studie
Wood, J., Elaine Perunovic, W., & Lee, J. (2009). Positive Self-Statements: Power for Some, Peril for Others Psychological Science, 20 (7), 860-866 DOI: 10.1111/j.1467-9280.2009.02370.x (link is external)

 

 

Read 200 times
f t g m